blindtest Coca-Cola VS. Ubuntu

Nu har äntligen klippet kommit upp, visst är det spännande att få se resultatet?
Fem vänliga själar ställde upp på att göra testet som innebar att de får dricka Ubuntu respektive Coca-Cola i två muggar (de vet inte vilken som är vilken, utan syftet med testet är att de ska reda ut det genom att smaka på de två dryckerna, kommentera vilken den tyckte var godast, varför osv.)

Innan de fick smaka på dryckerna fick de svara på om de hade druckit Coca-Cola resp. Ubuntu innan, och 5 av 5 hade smakat på Coca-Cola, och 1 på Ubuntu. Anledningen till det är att de antagligen känner igen smaken om de har druckit den tidigare.

Syftet med hela testet är att försöka få fram ett resultat på om det finns några skillnader på smak, tycker de att Ubuntu är godare än Coca-Cola så borde de väl ändå köpas mer Ubuntu än Coca-Cola? Eller väljer man att köpa Coca-Cola för märkets skull? Förknippas vissa märken med status?

I den blåa muggen är det Coca-Cola - orginalet
I den gula muggen är det den rättvisemärka Ubuntu-colan
 



Resultatet är ganska tydligt, och inom kort kommer det en liten diskussion om hur reklam/märken kan påverka människor, och vi ska även försöka komma fram med lösningar på hur Ubuntu kan öka sin försäljning genom att synas mer!

/ Stephanie

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men det går ju inte att kolla in ju!

2009-05-25 @ 16:46:07
Postat av: Anonym

nu ska det funka!

2009-05-25 @ 19:29:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0