Coca-Cola vs Ubuntu

Ubuntu:

Rättvisemärkt: JA

Pris: ca 22 kr (pressbyrån)

Smak: (Resultat från blindtestet)

"Den smakar kemikalier"

"Den smakar Cola blandat med diskmedel"

"Jag känner ingen skillnad"

"Den smakar russin"

Marknad: Storbritannien, Norge, Sverige

Marknadsföring: Ytterst lite

Status: Okänd (Endast 1 person i vår grupp kände till Ubuntu)

Hållbar utveckling: För att vara rättvisemärkt måste man ta hänsyn till miljön och ha en ekologisk produktion, dock sker produktionen av ingredienser utomlands vilket leder till långa transportsträckor och utsläpp.

Arbetsförhållanden: Sockerodlarna som samarbetar med Ubuntu fåt ta del av 15 % av vinsten som sedan demokratiskt beslutas om vad pengarna ska gå till. T.ex. skolor, vård, utbildning etc. För att vara rättvisemärkt får inget barn/slavarbete förekomma.

Ingredienser: Kolsyrat vatten, rättvisemärkt socker, färgämne (E150d), surhesreglerande medel (fosforsyra), koffein, naturliga aromer. 96% (undantaget vatten)




Coca-Cola:


Rättvisemärkt: NEJ

Pris: ca 20 kr (pressbyrån)

Smak: (Resultat från blindtestet)

"Den är godast"

"Den smakar som Cola ska smaka"

"Den smakar avslagen"

"Den är godare än den andra"

Marknad: ca 200 länder

Marknadsföring: Globalt

Status: 98 % av världens befolkning känner till Coca-Cola

Hållbar utveckling: har produktion i Sverige, och använder sig av svenska råvaror. (Detta gäller endast svensk Coca-Cola.) En hållbarhetsutvecklingsplan tillgänglig för allmänheten och samarbete med WWF. Ett av målen är att återge det vatten man tidigare har tagit från naturen.

Arbetsförhållanden: På de sockerplantagen som Coca-cola använder sig av i en del av deras produktion så har barnarbete förekommit, bl.a. i El Salvador. Detta även fast Coca-Cola utger sig för att inte använda sig av barnarbete.

Ingredienser: Kolsyrat vatten, socker, färgämnen (sockerkulör), surhetsregelerande medel (fosforsyra) och aromer (inkl. Koffein).


Efter den här informationen, vilken väljer du?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0