Lösning D - En flygkvot per år?

Att minska antalet flyresor tror vi är den bästa lösningen på problemet med flygens farliga utsläpp. Att bygga nya helt miljövänliga flygplan tror vi kan vara mycket svårt och ta för lång tid, så lång tid att det kan bli för sent. Som det är nu är det bara att inse: flygplanen behöver bränsle (=farliga gaser) för att fungera.[1]


En lösning som skulle kunna fungera för att minska flygningen är att varje person kan ha en kvot per år som man får utnyttja. Kvoten på antal flygresor borde beräknas i mil, en flygresa till Danmark släpper inte ut lika mycket som en resa till Thailand.

Denna lösning finns det många frågor kring och den skapar även problem. Frågan blir än en gång, vad är vi redo att offra för att rädda miljön?


Vissa flyger mer än andra, men alla ser vi det som en mänsklig rättighet att få flyga vart vi vill när vi vill. Skulle det kunna gå att ändra på denna rättighet? Första charterresorna avgick på 50-talet, det var i stort sett inte förrän då som möjligheten fanns. En vanlig svensk familj hade råd att flyga. Man kan ju säga att "man klarade sig innan, varför skulle man inte göra det nu?"

Att minska antalet flygresor har inte bara med oss Svenskar och vår minskade livskvalitet att göra, om vi skulle resa mycket mindre skulle det såklart påverka de länder vi brukar resa till. Thailand exempelvis, livnär sig på turismen. Vad skulle de göra ifall vi nästan helt slutar åka dit? Arbetslösheten i turistorterna världen över kommer förmodligen öka markant.

"Att kunna transportera personer och varor snabbt, effektivt och billigt är ett av EU:s viktigaste mål för att skapa en dynamisk ekonomi och ett samhälle präglat av sammanhållning."[2] Detta är en anledning till att flygresorna hr blivit fler, i alla fall inom EU. Sverige är som vi alla vet med i EU och ifall vi skulle motsätta oss detta genom att höja priserna eller att sätta en kvot på antalet flygmil per person skulle det ge konsekvenser för Sverige och de andra medlemsländerna. Detta kan leda till konflikter mellan oss och EU, kanske t.o.m. utfrysning? Genom att sätta en kvot går vi emot EU:s tankar om att vi ska ha en nära kontakt och känna sammanhållning.


Det kommer vara svårt att ha denna kvot endast som riktlinje, i alla fall sociologiskt sett: i och med att de flesta Svenskar är vana vid att flyga mycket så kommer ingen direkt vilja begränsa sig. Dessutom är risken stor att alla kommer tänka "Det spelar ingen roll om jag minskar på flygresorna när ingen annan kommer göra det", denna "en i mängden" känslan som är så vanlig är i Sverige. Att ha denna kvot som lag låter däremot för strikt.


Om vi säger att det skulle gå igenom att ha en regel om flygkvot, skulle det verkligen fungera? Kanske bildas det en svart marknad då man säljer sin kvot. Ska det finnas specialregler för vissa? För de som arbetar utomlands eller för de som har distansförhållanden?


Ja, det är inte en exemplarisk lösning, men vilken är det? Vi Svenskar kanske ser alla lösningar som dåliga och omöjliga att genomföra just för att vi vill fortsätta flyga när vi vill.

För att få någon minskning på vårt flyresande över huvud taget måste vi ändra vårt beteende och livsstil helt och hållet. Det gäller att förstå att detta är en nödvändighet, att vår livsstil inte är hållbar. Det kan ta tid, för lång tid.



[1] http://www.flygplan24.se/flygteknik

[2] http://europa.eu/pol/trans/overview_sv.htm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0